گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

پيام‌هاي رونمايي از يادگار شهيد شهرياري و ماشين‌هاي سانتريفيوژ نسل 4 چيست؟

گروه سياسي- احسان صالحي: چهار روز پس از آنكه رئيس‌جمهور در مراسم راهپيمايي روز 22 بهمن از رونمايي دستاوردهاي جديد هسته‌اي ايران در روزهاي آينده خبر داد، عصر امروز (چهارشنبه) با حضور دكتر احمدي‌نژاد هم يادگار شهيد شهرياري يعني سوخت توليد شده 20 درصد در قلب رآكتور تهران جاي‌گذاري شد و هم از طريق ويدئو كنفرانس، مراسم رونمايي از نسل جديد ماشين‌هاي سانتريفيوژ برگزار شد.

به گزارش رجانيوز، رییس سازمان انرژی اتمی در اين مراسم ملي اعلام کرد که سه دستاورد جدید هسته ای رونمایی شده است.

بنا بر آنچه كه عباسی گفت و شبكه خبر و پرس تي‌وي نيز به‌طور مستقيم پخش كرد، "ساخت مجتمع‌های سوخت راکتور تحقیقاتی تهران"، "افزایش تعداد ماشین های سانتریفوژ" و "طراحی، تولید و راه‌اندازی نسل جدید ماشین سانتریفوژ" سه خبر مهم هسته‌اي امروز بود كه به سرعت به خبر مهم و غافل‌گير كننده ايران براي رسانه‌هاي دنيا تبديل شد.

در این مراسم، سوخت تولید شده توسط متخصصان ایرانی با حضور رییس‎جمهور در قلب راکتور تهران جای‌گذاری شد. این راکتور، رادیو داروهای لازم برای 850 هزار بیمار سرطانی را تأمین می کند.

اما اخبار جديد هسته‌اي در شرايطي امروز اعلام شد كه هم‌زمان خبر ارسال نامه دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به دفتر كاترين اشتون مسئول هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز مبني بر آمادگي ايران براي ادامه گفت‌وگوها و تأكيد بر اينكه "موفقیت گفت‎وگوها در گروي برخورد سازنده 1+5 با ابتکارهای ایران است"، بر روي خبرگزاري‌ها قرار گرفت تا مشخص شود، اين هم‌زماني كاملاً معنادار است.

به نظر مي‌رسد همچنانكه غربي‌ها در آستانه‌ي هر دور مذاكره، مي‌كوشند تحريم‌هايي را در راستاي راهبرد بي‌نتيجه‌ي "فشار- مذاكره" چاشني كنند، از سوي ايران نيز رو كردن يك برگ مؤثر و ابتكاري در آستانه مذاكرات، به يك روال تبديل شده است، به‌طوري كه سال گذشته يك روز قبل از مذاكرات ژنو 3، ايران خبر خودكفايي در توليد بنزين و خودكفايي در توليد انبوه كيك زرد را اعلام كرد.

اعلام خودکفایی ایران در تولید انبوه کیک زرد در حالي بود كه ایران پیش از این نيز کیک زرد را تولید کرده بود اما معناي خودكفايي در توليد انبوه اين بود كه ایران این محصول را که ماده اولیه تمام فعالیت های چرخه سوخت است، در حد "تن" و به‌طور انبوه در داخل تولید کرده و به‎طور کامل از واردات آن بی نیازشده است. اهمیت این موضوع در حالي بود که طرف غربی همواره اصرار داشت، ایران در تأمین کیک زرد مورد نیاز خود دچار مشکل است.

پيش از مذاكرات ژنو 2 نيز ايران، برگ ساخت تأسيسات هسته‌اي فردو را اعلام كرد كه سايه‌ي اين ابتكارها كاملاً بر گفت‌وگوهاي ژنو 2 سايه انداخت؛ معناي اين ابتكار، عبور ايران از موضوع غني‌سازي 3.5 درصد و غيرقابل مذاكره دانستن هر گونه مذاكره در اين زمينه بود.

در عين حال، جمهوري اسلامي در دوره‌هاي زماني چند ماهه اين پيام آشكار را با عملياتي كردن طرح‌هاي ابتكاري و رو به جلو در زمينه هسته‌اي اعلام مي‌كند كه تحريم‌ها نه تنها تأثيري در توقف يا كُند كردن برنامه‌ي ايران نداشته است، بلكه آن‌چنانكه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران تأكيد كردند اين تحريم‌ها هم موجب خودكفايي در صنايع حساس شده و هم به‌دليل بي‌توجهي ايران به تهديدها و تحريم‌ها، موجب بي‌اعتباري تحريم‌ها و تحريم‌كنندگان شد.

غرب به‌دليل اشتباه در داده‌هاي اطلاعاتي خود، معمولاً اشتباه‌هاي محاسباتي زيادي در قبال ايران دارد. سال گذشته در مذاكرات ژنو 3 نيز دكتر سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد ايران با يادآوري برخي از كدُهاي اين اشتباه‌هاي محاسباتي خطاب به طرف‌هاي مقابل گفت كه شما با قطعنامه 1929 تصور مي‌كرديد كه مي‌توانيد فشار وارد كنيد و با اين فشارها، در داخل ايران شكاف و بي‌ثباتي ايجاد كنيد تا از ادامه برنامه‌ي هسته‌اي منصرف شود اما اكنون بزرگ‎ترين جراحي اقتصادي در كشور در حال اجراست كه براي ما فرصت ايجاد كرد نه هزينه.

اما دستاوردهاي جديد فني ايران كه امروز از آن‌ها رونمايي شد، چه مشخصاتي دارد؟

ماشين‌هاي نسل چهارم سانتريفيوژ (IR4) داراي خاصيت جدا كنندگي (SWU) و خوراك 3 يعني سه برابر سانتريفيوژهاي نسل يك و دو است. همچنين راندمان (Performance) اين سانتريفيوژها نيز به‌طور قابل ملاحظه‌اي نسبت به سانتريفيوژهاي نسل اول و دوم بيشتر است و ضايعات بسيار كمتري از نسل‌هاي قبلي دارد. ايران از سه سال پيش با رساندن تعداد سانتريفيوژهاي خود به عدد هفت هزار، رويكرد اصلي خود را بر افزايش بازده و كاهش ضايعات به‌جاي افزايش تعداد ماشين‌ها متمركز شد.

دستاورد مهم ديگر هسته‌اي ايران نيز جاي‌گذاري سوخت 20 درصد در رآكتور تهران و ساخت مجتمع‌هاي سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران است كه در واقع يادگار ماندگار شهيد شهرياري است كه به‌طور مستقيم مسئول پروژه ساخت صفحات سوخت هسته‌اي 20 درصد بود و در آينده قرار است كارخانه توليد اين صفحات سوخت در اصفهان نيز رونمايي شود. پيام مهم جاي‌گذاري سوخت 20 درصد در رآكتور تهران نيز اين بود كه ديگر موضوع توليد سوخت 20 درصد نيز قابل مذاكره نيست.

دستاوردهاي مهم هسته‌اي ايران در حالي امروز اعلام شد كه غربي‌ها تا پيش از اين نيز از ناکام ماندن تلاش‌های‌شان برای کُند یا متوقف كردن برنامه ایران در شش حوزه زیر عصبانی بودند:

1- راه اندازی فردو

2- نصب نسل 2 و 3 ماشین های سانتریفیوژ در نطنز

3- انباشت مواد 20 درصد

4- تداوم روند تولید سوخت راکتور تهران

5- نیروگاه بوشهر

6- تداوم ساخت راکتور آب سنگین اراک

رجانیوز



-